Become our Fan

Mar 8, 2009

PEDOMAN SABDA JUNJUNGAN MENGENAI AKHIR ZAMAN

Daripada Ibnu 'Umar radhiallahu 'anhuma berkata: Rasulullah Sallallahu 'alaihi Wasallam berhadap kepada kami (pada suatu hari) lalu beliau bersabda: "Wahai kaum Muhajirin, 5 perkara jika kamu telah ditimpakan bala dengannya (jika kamu telah mengerjakannya), maka tiadalah kebaikan lagi bagi kamu. Dan aku berlindung dengan Allah Ta'ala, semoga kamu tidak menemui masa itu. Perkara-perkata itu ialah:

- Tidak nampak perzinaan pada suatu kaum sehingga mereka berani melakukannya secara terang-terangan, kecuali mereka akan ditimpa penyakit taun yang cepat merebak di kalangan mereka, dan mereka akan ditimpa penyakit-penyakit yang belum pernah menimpa umat-umat yang telah lalu.

Lihat la shbt/shbiah kini kite ble lihat merata-rata org buat perkare xsenonoh dg selumber mereka jerk... lgsg xde perasaan malu kat manusia sekeliling… apatah lagi nak malu pd Allah, Tuhan mereka yg menjadikan mereka.. utk ape kite dijadikan sbnarnye??? Pernahkah kite berfikir sejenak knape kite djadikan dimuka bumi ini??? Berfikirlah krn kite dikurniakan fikiran utk berfikir yang mana baik dan buruk >>>

- Dan tiadalah mereka mengurangkan sukatan dan timbangan, kecuali mereka akan ditimpakan bala dengan kemarau dan kesusahan mencari rezeki dan kezaliman daripada kalangan pemimpin mereka.

Ini boleh dilihat dlm perniagaan kini… susahnyerr jadikan adil dalam berniaga kan??? Ye la nak untung lebih jerk.. so manusia boleh buat apa jer utk dapatkan apa yg diingininya kat dunia nie.. terpulanglah kepada diri kite nak untung kat dunie ker atau akhirat selamenye... well u know, the decision is in ur hand!!!

- Dan tidaklah mereka menahan akan zakat harta benda kecuali ditahan untuk mereka air hujan dari langit. Jikalau tiadalah binatang (yang hidup di permukaan bumi ini) sudah pasti mereka tidak akan diberi hujan oleh Allah Ta'ala.

- Dan tiadalah mereka memungkiri janji Allah dan rasulNya kecuali Allah akan menjadikan musuh mereka menguasai mereka, maka musuh itu akan merampas sebahagian daripada apa yang ada di tangan mereka.

Bermakna manusia nie sebenarnye mmg suke sgt mungkir janji. Hurm org slalu kate ‘janji melayu!!!’ tp kalu kite betul2 Islam xde masalah kite pada janji yg kite wat InsyaAllah kite akn tunaikan krn takutnya kite terhadap murka Allah sekiranya tidak menunaikan janji kecuali hal2 yg tak dpt dielakkan.. tanye pd diri, adakah janji yg aku buat selame aku hidup ini sudah aku tunaikan???

- Dan apabila pemimpim -pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam al-Qur'an dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan, maka (disaat itu) Allah akan menjadikan peperangan di kalangan mereka sendiri.

"Susah sket ttg nie sbb ttg bab2 pemimpin terlalu besar tanggungjawabnye.. jika xlaksanakan dgn adil dan xikut landasan yg dah dikatakan Allah maka lihatlah ap yg Allah akn balas.. sbb tue jdk pemimpin perlu ade ilmu spy xtersalah gune kuasa bile kite jdk pemimpin.. dan sebenarnye diri kite nie semue adelah khalifah (pemimpin) bagi diri sendiri khususnye.. yela org kate hidup mesti berdikari so kena la berdiri atas kaki senidiri bukan jdk spt ‘pak turut’ je.. hurm susah la kalu asyik ikut kate org xkemana kite nie.. last2 kite yg kena balik so sape yg rugi hehehe..

sekadar pedoman serta peringatan bersama.. yg salah mintk dimaafkan dan jika terasa betullah pe yg dikatakan tue kan k.. wasalam..