Akhbar : Caj khidmat PTPTN dikaji semula

MELAKA 23 April – Caj perkhidmatan sebanyak tiga peratus yang dikenakan ke atas para pelajar yang membuat pinjaman dengan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara (PTPTN) akan dikaji semula bagi memberikan keselesaan kepada peminjamnya.
Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Idris Haron berkata, caj perkhidmatan itu bukan faedah pinjaman seperti yang dikenakan institusi kewangan komersial.

“Ia hanyalah caj untuk pengurusan. Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin ada menyuarakan cadangan untuk mengkaji semula caj sebanyak tiga peratus ini,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Forum Rangkaian Universiti Teknikal Malaysia Dengan Industri di sini hari ini.

Idris enggan mengulas sama ada caj tersebut akan dikurangkan atau dinaikkan. Bagaimanapun, beliau percaya sebarang keputusan kerajaan berhubung isu itu akan memberi keselesaan kepada peminjam PTPTN.

Bilangan peminjam PTPTN di seluruh Malaysia berjumlah 1.2 juta manakala dana yang terkumpul pada masa ini ialah RM23 bilion.

Isu caj PTPTN mula diperkatakan persatuan-persatuan pelajar sejak setahun lalu.
Menurut Idris, caj perkhidmatan dikenakan bagi memastikan perbadanan itu mempunyai wang yang mencukupi untuk menampung pinjaman pelajar lain pada masa depan.

“PTPTN sebenarnya tidak mempunyai sumber kewangan. Perbadanan itu mendapatkan wang daripada pembiaya dan pihak pembiaya telah mengenakan pelbagai caj kepada kerajaan termasuk caj kewangan.

“Tetapi semua caj tersebut ditanggung oleh kerajaan dan bukan dibebankan kepada peminjam. PTPTN hanya mengenakan caj tiga peratus bayaran untuk perkhidmatan dan caj itu bukan riba,” kata beliau.

Baru-baru beberapa peminjam PTPTN menyuarakan rasa tidak puas hati kerana perbadanan itu mengenakan caj sebanyak tiga peratus daripada jumlah pinjaman yang perlu dibayar semula selepas mereka tamat pengajian di universiti.

Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) pula menuntut PTPTN mewujudkan panel syariah kerana terdapat dakwaan yang mengaitkan caj tersebut sebagai amalan riba yang bertentangan dengan Islam.

PTPTN ditubuhkan di bawah Akta Tabung Pendidikan Tinggi Nasional 1997 yang mula berkuat kuasa pada 1 Julai 1997. Perbadanan itu beroperasi sejak 1 November 1997.

Sumber :
Utusan Online
*hantarkan komen anda.