Become our Fan

Jan 6, 2011

'IKHWAN' - UMAT YANG DIRINDUI OLEH NABI



Pada suatu hari, berlaku perbualan di antara Nabi saw. dengan Saidina Abu Bakar Sidiq serta para sahabat lain. "Wahai Abu Bakar, aku begitu rindu hendak bertemu dengan saudara- saudaraku (ikhwanku)," berkata Nabi saw. "Wahai Rasulullah, bukankah kami ini teman-teman engkau?" jawab Abu Bakar. "Bukan," jawab Nabi, "kamu adalah sahabat- sahabatku". 

Para sahabat menjadi keliru dan hairan siapakah yang dimaksudkan dengan ikhwan yang Nabi rindukan itu. Setahu mereka yang paling rapat dengan Nabi ialah para sahabat sendiri. Melihatkan Abu Bakar dan sahabat-sahabat lain kebingungan, Nabi segera menjelaskan: "Ikhwanku ialah mereka yang belum pernah melihat aku, tetapi mereka beriman dengan aku sebagai Rasulullah dan mereka mencintaiku lebih daripada kecintaannya kepada anak dan orang-orang tua mereka." 

Para sahabat masih belum berpuashati dan bertanya, "Ya Rasulullah, bukankah kami ini ikhwan (saudara) engkau?" "Kamu semua adalah sahabat-sahabatku!" sekali lagi Nabi menjelaskan. "Wahai Abu Bakar, tidakkah kau juga merindui  ikhwanku itu kerana mereka juga mencintai engkau lantaran engkau adalah sahabatku?" Persoalan ikhwan mejadi teka-teki kepada para sahabat. 

Kemudian Nabi memberitahu bahawa mereka ialah umat Nabi sesudah wafatnya baginda. Walaupun mereka tidak pernah berjumpa Baginda namun tetap beriman kepada Allah dan RasulNya. Mereka membaca Quran dan Hadith serta mencintai Nabinya sebagai Rasulullah yang penghabisan. Mereka juga mencintai sahabat-sahabat Nabi yang berjuang menegakkan Islam." 

Alhamdulillah yang dimaksudkan oleh Nabi sebagai ikhwan itu ialah umat terkemudian termasuk diri kita. Jika kita mengikut ajaran Nabi serta mencintai Baginda, Nabi saw. amat menyanjungi serta merindui kita kerana menurut Baginda meskipun kita tidak berpeluang berjumpa dengannya, namun kita tetap beriman kepada Allah dan RasulNya.  

Golongan ikhwan ini pernah Nabi katakan sebagai makhluk yang paling ajaib imannya kerana beriman tanpa bertemu dengan Nabi sendiri. "Berbahagialah orang yang dapat berjumpa dan beriman dengan aku. Dan berbahagialah 70 kali ganda orang-orang yang beriman dengan aku, meskipun tidak pernah berjumpa dengan aku!" Jelas Nabi lagi. Semoga kita termasuk dalam golongan umat yang diberi gelaran sebagai 'ikhwan' - umat yang dirindui oleh Nabi.